Seks-dages-løb

Nøgleord:  

  • Løb
  • Tilpasning
  • Samarbejde

”Elever i en yderkreds løber rundt mod urets retning, og andre går rundt i en inderkreds i samme retning. Ind imellem er der to, der klapper hinanden i hænderne og vedkommende, der før løb, begynder at gå og omvendt”.

Når timen starter, sætter alle eleverne sig i en rundkreds. Læreren skriver dagens program på et whiteboard. Læreren fortæller, hvem der skal være makkere. Det går evt. på skift, hvem der er Simons makker. Fokuspunkter for dagens lektion er løb og tilpasning af løbehastigheden til akkurat at kunne løbe afstanden frem til sin makker.

I seks-dages-løb står deltagerne parvis i en stor cirkel eller på en atletikløbebane med front mod urets retning. Personerne ind mod midten løber rundt i cirklen / på rundbanen, mens den anden går. Når den løbende indhenter den gående, byttes, så den, der før løb, nu går, og modsat.

Det gentages, fx i 10 minutter eller indtil hver deltager har løbet et bestemt antal omgange. Løb evt. til musik

  • Hanna har cerebral parese (spastiker). Hun benytter 3-hjulet cykel, racerunner, rolator eller kørestol som hjælpemidler. Her vælger hun racerunneren, så hun kan løbe til og få fart på, når det er hendes tur. Hanna synes, det er skønt at få luft i håret og sved på kroppen.

  • Simon er blind. I stedet for, at han og makkeren skiftes til at løbe, løber og går de skiftevis en halv bane sammen. De har et løbetov imellem sig.

Hvad kan du have fokus på ift. tilpasninger med aktivitetshjulet?

Luk menu