Redskabsbane

Nøgleord:  

  • Redskabsaktiviteter 
  • Kropsspænding og rotationer  
  • Parallel og differentieret aktivitet 

Eleverne bevæger sig rundt på en redskabsbane i hallen. Et sted er der lagt en stor madras oven på to bænke, henover bommen. En elev kravler op og sætter sig på kanten af madrassen, svinger benene ud til siden og triller ned lige som en blyant. Den næste elev stiller sig op på madrassen, bukker hovedet ned og laver forlæns rulle en gang, to gange. På en lidt mindre stejl madras ved siden af ligger Peter. Sammen med hans fysioterapeut øver han sig i at rulle op og ned ad madrassen.”  

Temaet er redskabsaktiviteter og der er fokus på differentierede udfordringer og på at udforske forskellige måder, at kroppen kan rulle på.  

  • Peter har muskelsvind og sidder normalt i kørestol. Han kan derfor ikke løbe rundt som de andre på redskabsbanen, men han er med i hallen sammen med sin fysioterapeut eller personlig hjælper. Han skal forsøge at arbejde med de samme elementer, som de andre, men med tilpassede udfordringer.  

Dagen inden er der lavet aftaler med Peters fysioterapeut om hvilke opstillinger, der kan understøtte Peter i at rulle. 

  • Ditte har 70% nedsat syn og har derfor brug for visuel guidning for at kunne komme rundt på banen og desuden brug for en personlig guide til at komme rundt på forhindringerne. I dag har Tristan tilbudt at hjælpe Ditte rundt de førte gange (Kammeratstøtte). 

Inden aktiviteten starter, mødes eleverne i en cirkel midt i hallen. Dagens mål, form og indhold er blevet skrevet op på tavlen, og undervisere understreger at det handler om at udforske kroppens muligheder og finde det niveau, der passer en selv. Vi gennemgår redskabsbanen og forskellige elever viser eksempler på ruller. Det er vigtigtat forskellige niveauer bliver vist, så alle er klar over, hvad der arbejdes med og at alle kan finde et passende niveau.  

Hvad kan du have fokus på ift. tilpasninger med aktivitetshjulet?

Luk menu