Kropsbasis

Ekstra ressourcer

På www.trivselogbevægelse.dk kan du finde et undervisningsforløb i skills, hvor eleverne selvstændigt definerer, planlægger og udfører et undervisningsforløb indenfor kropsbasis-området 

I bogen  Alle til Idræt af Tine Soulié, Birgit Flygstrup og Jette Selmer kan du finde yderligere eksempler på aktiviteter med tilpasninger for 1.-9. klasse indenfor indholdsområderne.   

KOSMOS har gennem årene udviklet og afprøvet en lang række undervisningsmaterialer til brug i idrætsundervisningen.

Dansk Skoleidræt har samlet en række aktivitetsforslag delt op efter indholdsområde og klassetrin. 

“Idræt i øjenhøjde” er en ny videnspublikation, udgivet af Synscenter Refsnæs, der indeholder anbefalinger og inspiration til styrkelse af inklusion af elever med synsnedsættelse i idrætsundervisningen.

Kropsbasis

Det er kun kreativiteten, der sætter grænser for, hvordan eleverne kan arbejde med kropsbasis. Grundlæggende handler kropsbasis om at give eleverne mulighed for at udvikle alsidige motoriske og bevægelsesmæssige kompetencer og kropsbevidsthed. Udgangspunktet vil ofte være individuelt og med udgangspunkt i grundlæggende motoriske færdigheder som fx gå, krybe, svinge, rulle, hoppe osv.  

Når der arbejdes med kropsbasis for elever med handicap, er det vigtigt, at aktiviteterne har tilpasnings- og differentieringsmuligheder:  

» Fra at klatre over – til at krybe under 
» Fra at svinge – til at gynge eller vippe 
» Fra at springe over en forhindring – til at klatre over forhindring 
» Fra afsæt og landing – til at spænde kroppen på et rullebræt 

Hvis eleven ikke selv kan komme i fart, svinge eller hoppe, kan der anvendes en genstand eller bold, der skal sættes i fart/svinge/hoppe. Eleven vil opleve farten næsten lige så intenst, som hvis vedkommende selv var i bevægelseAlt sammen i det perspektiv, at alle elever har mulighed for at træne, øve og eksperimentere med fx balance, spændingafspænding og grundlæggende bevægelser som fx at klatre, hænge, svinge og springe. 

Kropsbasis indeholder også sociale aktiviteter som fx fangelege og kamplege. Her er der mulighed for at give eleverne forskellige roller og differentierede fordeleElever, der har brug for det, kan udstyres med kompenserende rekvisitter som fx en ”dødskølle” (skumrør, der fanger).

Se praksis-eksempel

Luk menu