Haj-Leg med faldskærm

Nøgleord:  

  • Samarbejde og strategi
  • Kropsbasis
  • Styrke og kropsspænding

”Faldskærmen er foldet ud i midten af salen. De fleste af eleverne er ‘svømmere’ og sidder på bagdelen med benene ind under faldskærmen, og holder fast i den med begge hænder, mens de laver ‘bølger’. De to livreddere står uden for cirklen, og hajen er gemt væk under faldskærmen og på grund af bølgerne, kan de andre elever ikke se, hvor den er. Hajen hiver i Louises ben for at få hende ind under faldskærmen. Louise råber ‘hjælp, hjælp’, og de to livreddere kommer ilende til, tager fat i hendes arme og når at få trukket Louise ud inden hele hendes krop kommer ind under faldskærmen. Et andet sted i cirklen har hajen i mellemtiden få held med at få en anden ind under faldskærmen, der nåede livredderne ikke at komme frem i tide”. 

Temaet er samarbejde og strategi, hvor det handler om at være gode til at kommunikere og samarbejde om at trække i den samme ”svømmer”. I haj-leg er målet, at hajerne til sidst får alle ”svømmerne” ind under faldskærmen, mens livredderne skal undgå, at det sker. Når alle svømmerne er blevet til hajer, kan legen starte forfra med nye ”livreddere” og ”hajer”. 

  • Mathias har autisme og har svært ved at overskue den megen larm, og at nogle skal hive i ham, uden han er forberedt på det. Mathias har på forhånd fået en fast rolle som Livredder under hele legen, dog med en forskellig makker fra gang til gang. Når han står op, kan han også bedre se og overskue legen. Næste gang er det aftalt, at han skal være ”haj”. 
  • Mette har ADHD, og hun mister hurtigt koncentrationen, især når hun ikke ved, hvor lang tid en leg varer, eller når hun ikke, får den rolle (haj), som alle gerne vil have. Derfor er det inden legen blevet aftalt, at lege den tre gange i alt. Ligesom det på forhånd er blevet aftalt, hvem der henholdsvis er livreddere og hajer fra gang til gang.  

Inden legen starter mødes eleverne i en cirkel midt i hallen, hvor eleverne har faste pladser. Det er første gang, at eleverne bliver præsenteret for legen. Legens regler og formål (samarbejde) gennemgås og undervisere tegner legen på tavlen. Ligeledes gennemgås de tre forskellige rolletyper (livredder, svømmer og haj). I plenum bliver det afgjort, hvem der har de forskellige roller de tre gange, de skal lege legen. 

Underviseren fortæller, at Mathias er fast livredder her første gang de skal lege legen, men med tre forskellige makkere. Der er mange, der gerne vil være haj, Mette bliver ikke valgt, men der aftales med hende, at hun skal være haj næste gang. Underviseren sørger for at skrive den aftale ned, og de andre elever får at vide, at de skal hjælpe med at huske det til næste gang.  

Hvad kan du have fokus på ift. tilpasninger med aktivitetshjulet?

Luk menu