Foto-orienteringsløb

Nøgleord:  

  • Natur- og udeaktiviteter 
  • Holddeling 
  • Samarbejde og differentierede udfordringer 

Solen skinner, det er varmt. En dreng holder en iPad ud i strakte arme og tager et billede af en stor hybenbusk ved boldbanenResten af hans gruppe står omkring ham og tjekker billedet, de har med i hånden
Én holder et billede frem, så alle kan se det. De kigger på hinanden og sætter i løb hen over græsset.”

Klassen har orienteringsløb organiseret som et stjerneløb, hvor grupperne kommer tilbage til basen efter hver postUnderviseren har taget billeder af forskellige træer, buske og planter på skolens område, og printet dem ud på papir. Billederne ligger spredt ud på græsset. Grupperne får et billede ad gangen. De løber ud og finder stedet, tager et billede af stedet og løber tilbage til basen. Her viser de det til en voksen, der sender dem afsted med et nyt billede.  

Der er fokus på at kunne orientere sig på skolens område; løbe i terræn; samt at kunne blive sammen – og arbejde sammen – med resten af gruppen. 

  • Andreas er autist og rigtig god til at huske stederne på skolen. Han er i en mindre gruppe, og de to holdkammerater er ekstra opmærksomme på at inddrage Andreas’ kompetencer. De har også på forhånd lagt en plan for, hvem der gør hvad. 
  • Sebastian sidder i kørestol efter en ulykke, men ingen af stederne på billederne er ufremkommelige i kørestol. På græsset og bakket terræn hjælper hans holdkammerater, men på farbar vej øver han sig i at få fart på. Gruppen tilpasser farten efter Sebastian.  

Eleverne mødes i cirklen inden undervisningen. Eleverne kender holddelingen, da de skal arbejde i de samme hold i hele orienteringsforløbet, og denne gang er anden gang i forløbet. Holdene er en blanding af drenge og piger, og eleverne er sat sammen med nogle, som de har en god relation med. Grupperne varierer i størrelse – jo mindre grupper, jo færre at samarbejde med.  

Efter 45 minutters foto-orientering har nogle hold nået 12 poster, mens andre har nået 8 poster. I dag var det ikke konkurrencen, der var i fokus men samarbejdet. Undervisningen slutter med en fælles snak om, hvad grupperne gjorde for at holde sammen og samarbejde – og hvordan det var at orientere sig på skolens område. 

Hvad kan du have fokus på ift. tilpasninger med aktivitetshjulet?

Luk menu