Dobbelt Boccia

Nøgleord:  

  • Taktik
  • Teknik
  • Samarbejde

”Ved hver badmintonbane i hallen står 12 elever samlet. Ved første bane er en elev fra rødt hold klar til at sende en kugle afsted. Der ligger allerede blå og røde kugler på banen nær den hvide. Der bliver diskuteret ivrigt på rødt hold, om man skal forsøge at lægge sig tættere på den hvide eller skyde blå bolde væk. Det vurderes ligeledes, hvor skytten skal stille sig og med hvor meget kraft, der skal skydes.”

Når timen starter, sætter alle eleverne sig i en rundkreds. Læreren skriver dagens program på tavlen. Læreren fortæller, hvem der er i hvilke grupper, og at fokus for dagens lektion er teknik, taktik og samarbejde. Fokuspunkterne drøftes kort i hele elevgruppen. Det aftales ligeledes, hvilke tilpasninger, der skal være, for at Magnus og Lise kan deltage.

Der spilles på en almindelig badmintonbane. Holdene, rød og blå, placeres bag ved de yderste banelinjer. Holdene placeres over for hinanden, så de har øjenkontakt.

Det aftales på forhånd, hvor mange bocciabolde, der skal i spil – fx kan man benytte to bolde pr. spiller (man har muligvis behov for flere sæt bocciaspil – alternativt kan man benytte ærteposer, farvede petanquebolde eller lign. afhængigt af, hvilke udfordringer eleverne kan have med at kaste og styre boldene). Antal spillerunder aftales på forhånd.

Boldene fordeles til henholdsvis rødt og blåt hold. Den hvide bold placeres i midten, og hvert hold kaster nu skiftevis en blå eller en rød bold mod den hvide.

De bolde, der ender inden for banen, er alle med i spillet.

Når alle bolde er kastet, tælles de seks bolde, der er nærmest den hvide. Det kan fx være 4 røde og 2 blå; altså 4-2 til det røde hold. Resultatet kan således variere fra 6-0 til 3-3 i hver spilrunde.

  • Magnus har muskelsvind og sidder i elkørestol. Han kan ikke løfte sine arme, men kan skubbe til bolden med en finger. Et stykke af en tagrende placeres foran ham – evt. støtter det på en plade på kørestolen. En medspiller styrer tagrenden efter Magnus’ anvisning. Bolden placeres foran Magnus. Når tagrenden er placeret, hvor Magnus synes, den skal være, sætter han bolden i bevægelse ned ad tagrenden.
  • Lise er blind. Banelinjen er markeret med en snor med maler- eller gaffatape over, så Lise kan føle, hvor linjen er for, at hun må træde. Hendes holdkammerater orienterer hende løbende om stillingen og boldenes placering. Når det er hendes tur, placeres en lille robust bluetooth højtaler eller anden lydkilde ved den hvide bold. Der sættes lyd til, og Lisen sigter mod lyden.

Hvad kan du have fokus på ift. tilpasninger med aktivitetshjulet?

Luk menu