Dans og udtryk

Ekstra ressourcer

I projektet Trivsel og Bevægelse i Skolen er
der udviklet et undervisningsforløb med udgangspunkt i 
kreativ dans, som i højere
grad handler om at udforske kroppens bevægelsesrepertoire til musik end om
at følge en bestemt koreografi. 

Dansk Skoleidræt har beskrevet Rudolf Labans bevægelsesprincipper og hvordan de kan
bruges i et performance forløb.

 I bogen  Alle til Idræt af Tine Soulié, Birgit Flygstrup og Jette Selmer kan du finde
yderligere eksempler på aktiviteter med tilpasninger for 1.-9. klasse indenfor 
indholdsområderne.  
 

KOSMOS har gennem årene udviklet og afprøvet en lang række undervisningsmaterialer til brug i idrætsundervisningen.

Dansk Skoleidræt har samlet en række aktivitetsforslag delt op efter indholdsområde og klassetrin. 

“Idræt i øjenhøjde” er en ny videnspublikation, udgivet af Synscenter Refsnæs, der indeholder anbefalinger og inspiration til styrkelse af inklusion af elever med synsnedsættelse i idrætsundervisningen.

Dans og udtryk

Også under indholdsområdet Dans og udtryk skal rammerne for undervisningen give plads til alle elevers færdigheder og niveauer. Det kan ske ved både at arbejde med åbne og lukkede aktiviteter og færdigheder. Når der arbejdes med åbne aktiviteter, kan det kan ske ved at arbejde ud fra et på forhånd valgt tema. 

Brug fx aktiviteten kongens efterfølger og sæt et tema på. Det kan være sørøvere/pirater, hvor det handler om at lave bevægelser, der passer til temaet. Eleven skal ikke bevæge sig på en bestemt måde, men ud fra egne forudsætninger og muligheder.  

Det kan være hensigtsmæssigt ikke at benytte komplicerede danse eller koreografier, hvor der skal koordineres bestemte trin eller bevægelserstedet kan der tages udgangspunkt i kreativ dans, som i højere grad handler om at udforske kroppens bevægelsesrepertoire til musik end om at følge en bestemt koreografiRudolf Labans grundlæggende bevægelsesprincipper kan hjælpe eleverne med at få overblik over bevægelsesmuligheder 

Hvis man arbejder med fastlagte danse, stilarter eller koreografi, er det vigtigt, at der undervisnings-differentieresså den enkelte kan være med ud fra egne forudsætninger.

Fx kan en sekvens med tre skridt frem ændres til, at nogle elever i stedet klapper tre gange.

Tempoet i musikken har også betydning. Elever med handicap kan have svært ved at følge musik med en hurtig rytme. Tilpas derfor tempoet eller lad eleven benytte halv takt. ,

Se praksis-eksempel

Luk menu