Catwalk: ’Mæt, tør, varm – årstider, vejrlig og aktivitet’

Målet er, at eleverne 

  • kender til udtrykket mæt, tør varm
  • har viden om tre-lagsprincippet
  • kender til forskellige typer af fodtøj
  • kan pakke en basisrygsæk til dagsture med mad, drikke, fornødent ekstratøj og udstyr efter årstiden, vejrudsigten og aktiviteten

Eleverne har baggrundsviden om årstider, vejrlig og påklædning. Se mere på Skoven i skolen

  • Theo har ADHD og autisme. Inden lektionens start har en medarbejder snakket med ham om, hvad der skal foregå. De har aftalt, hvem han skal være sammen med, hvad Theo præcist skal lave, hvem af de voksne, der støtter ham, og hvad han kan gøre, hvis det bliver for svært for ham at deltage. De andre elever i hans gruppe kender de indgåede aftaler.

     

  • Louis er blind. En medarbejder eller en klassekammerat fortæller ham, hvor scenen er, og hvad der findes i back-stage-garderoben. De andre elever i gruppen hjælper ham på samme måde, ved at fortælle, hvad de tager på/tager frem og hjælper ham med at vælge tøj og ting. De sikre sig, at han følges med dem under catwalken.

Eleverne bliver inddelt i grupper á 3 – 6 elever.

En Catwalk bliver etableret (ude eller inde) fx en lang rullemåtte eller en lang udendørs ’scene’ markeret af kegler eller andet.

Der etableres en back-stage-garderobe med et stort udvalg af tøj, fodtøj og udstyr (jakker, uldent undertøj, solhat, huer, gummistøvler, rygsæk, siddeunderlag, toiletpapir, solcreme, plastsæk, Alu-tæppe, termo-pad håndvarmer og lign.). Evt. er der en speakermikrofon.

  1. Hver model-/designgruppe skal klædes på, så de samlet er klar til udendørsaktiviteter på hver af de fire årstider.
  2. Præsenter opgaven for eleverne, og lad dem forberede deres catwalk og speak i grupperne
  3. Eleverne kan spille forskellige roller
  4. Grupperne går skiftevis årtidscatwalk for resten af klassen
  5. Eleverne præsenterer selv årstids-, vejr- og aktivitetsscenarierne og kommenterer på designervalgene undervejs.

Varier opgaverne inden for årstiderne, så en gruppe fx skal være klar til ”en stille gåtur på en vindomsust strand en regnvejrsdag i oktober” og en anden gruppe klar til ” løbeleg på en stille og solrig novemberdag i skoven”

Luk menu